U bent hier

Eerste Europese (h)erkenningslabels voor industrieel erfgoed: INDUSTRIANA

Ook brouwerij Rodenbach Roeselare erkend
do, 18/05/2017 - 10:50

GENIUS LOCI - BEVORDERING VAN TOERISME, BEHOUD EN ONTSLUITING VAN EUROPEES INDUSTRIEEL ERFGOED

Het doel van het Genius Loci-project, mede gefinancierd door het Europese COSME-programma, is het bevorderen van toerisme in verband met het Europese industriële erfgoed. Het project wordt gecoördineerd door Apiform srl, het opleidingsbureau van de vereniging van kleine en middelgrote ondernemingen van Umbrië, en partners bevinden zich in Italië, België, Spanje, Malta en Hongarije. Het project zal leiden tot het creëren van een nieuw transnationale toeristische product,waarbij de beheerders en eigenaars van industrieel erfgoed worden uitgenodigd om zich beter te profileren en hun erfgoed bekend te maken. Waarbij het publiek wordt uitgenodigd op een ontdekkingsreis van de "Genius Loci" van de betrokken gebieden. Dit project creëert een ervaringspad, waarbij meer aandacht wordt besteed aan een erfgoed dat vaak vergeten en ondergewaardeerd wordt. Het doel is om bij te dragen aan de aantrekkelijkheid en ontwikkeling van lokale economieën in de betrokken gebieden. Momenteel zijn er tal van initiatieven verbonden aan het industriële toerisme, maar bijna allemaal richten ze zich op grote industrieën, met zeer weinig projecten waarbij kleine en middelgrote ondernemingen in steden en plattelandsgebieden zijn betrokken. De belangrijkste doelstellingen van het project zijn:

- het identificeren en oplijsten van sites met groot toeristisch en ander belang, en aan deze een
Europese erkenning geven, het INDUSTRIANA-label;
- op basis hiervan van thematische INDUSTRIANA-netwerken te doen ontstaan, waar ook
KMO's, musea en andere initiatieven inzake Europees industrieel en technisch erfgoed
kunnen in participeren;
- het uitstippelen van originele toeristische routes die verband houden met het Europese
industriële erfgoed, en waar de INDUSTRIANA-sites een basis voor moeten leveren;
- oprichting van een multimediaplatform ter bevordering van het toerisme in verband met
geïdentificeerde toeristische routes.

De geselecteerde initiatieven zullen aldus deel uitmaken van het Industriana-netwerk, met bijbehorende apps en vermeld worden in de kaartbestanden op internet. Voorbijgangers en belangstellenden kunnen dank zij de QR-code via hun smartphone ter plaatse informatie kunnen opvragen over de sites en hun geschiedenis. Voor België werden er 22 labels toegekend, waarvan 17 in Vlaanderen. Daarvan gaan er maar liefst vijf naar West-Vlaanderen. Voor de BIE-regio werd brouwerij Rodenbach gekozen. Vorige maand organiseerde RADAR hier nog de B(r)ouwchallenge met studenten voor de herbestemming van de oude brouwzaal.

Bedoeling is nu om een netwerk op te richten en de toeristische troeven uit te spelen. Er staan ook nog heel wat activiteiten op stapel die in de loop van het jaar verder uitgerold zullen worden.

Meer informatie kan u vinden op www.europeangeniusloci.eu en www.industriana.eu

 

Europese (h)erkenningslabels voor industrieel erfgoed: INDUSTRIANA